رسالت، چشم انداز و اهداف سازمانی
برخی تعاریف که در تدوین طرح تجاری باید لحاظ شود:
اهداف :نقاط عطفي که انتظار داريم خيلي زود به آنها برسي( طي چندماه)
ماموریت (Mission)
ارزشها Value:
اصولی که از نظر فردی و اجتماعی در سازمان نوعی رفتار مناسب و برتر شمرده می شوندو در هر حال معیارهای ثابت سازمان برای تصمیم گیری ها هستند:
هدف Target:
برای هدفگذاری اطلاع ازماموریت ها چشم انداز و وظایف سازمانها لازم و ضروری است . اهداف باید در تحقق ماموریت و وظایف سازمانی باشد .
وقتی که اهداف مشخص شدند برای چگونگی رسیدن به اهداف باید طرح ها و برنامه هایی تدوین گرديده ولیست کلیه فعالیتهایی که منجر به تحقق اهداف می شوند را مشخص نمود و پس از اجرای برنامه ها و فعالیتها باید نتایج و دستاوردها با اهداف مقایسه شوند تا اصلاحات لازم در اهداف ، برنامه ها و فعالیت ها به عمل آید .
ويژگي هاي هدف گذاري خوب |
هدف بايد روشن، واضح و مشخص باشد.
هدف بايد واقع بينانه باشد.
هدف بايد مكتوب، مدون و روي كاغذآورده شود.
هدف بايد در قالب يك جمله مثبت بيان شود.
هدف بايد تهييج كننده باشد.
هدف بايد كمي و قابل اندازه گيري باشد.
هدف بايد مقيد به زمان باشد.
هدف بايد قابليت اجرا و دست يافتني باشد.
هدف بايد در راستاي ماموريت ها و ارزشها تدوين شوند.
هدف بايد براي تمام اعضاء قابل فهم و قابل قبول باشد.
هدف بايد براي همه ذينفعان سودمند باشند.
هدف بايدمورد تائيد باشد.
هدف بايد انعطاف پذير باشند.
هدف بايد متناسب با منابع و امكانات تدوين گردد .
محاسن و مزاياي هدف گذاري :
هدف گذاري؛امكان اندازه گيري پيشرفت و بهبود را فراهم مي نمايد.
هدف گذاري؛انگيزه و روحيه تلاش را بهبود مي بخشد.
هدف گذاري؛ باعث ايجاد هماهنگي و وحدت مي گردد.
هدف گذاري؛ شرط لازم برنامه ريزي است ، برنامه بدون هدف بي معني است .
هدف گذاري ؛باعث تمركز بر فعاليت ها مي شود.
هدف گذاري؛ امكان تدوين شاخصها و معيارها و ارزيابي عملكرد را فراهم مي نمايد .
هدف گذاري؛ امكان مقايسه نتايج و پيامدها را فراهم مي كند.
هدف گذاري؛ انحراف در عملكرد ها و برنامه ها را مشخص مي كند.
هدف گذاري؛ ميزان كارايي و اثر بخشي سازمان را معين مي كند.
هدف گذاري؛ فعاليتهاي زايد را شناسايي و مشخص مي كند.
هدف گذاري ؛احتمال موفقيت را بيشتر مي كند.
هدف گذاري؛ باعث افزايش اعتماد به نفس مي شود.
هدف گذاري؛ باعث رشد و تعالي مي گردد.
رابطه بين هدف و انگيزه |
رفتار آدمي تحت تاثير اهداف و انگيزه ها هستند . اهداف و انگيزه به عنوان نيازهاي بيروني و دروني به همديگر اثر متقابل داشته و رفتار آدمي را مشخص ميكند . اهداف بلند ووالاانگيزة بيشتر و اهداف پايين تر و پست تر انگيزه كمتري را ايجاد مي نمايند.
همچنين افراد با انگيزه ، اهداف بلندتر و والاتري را انتخاب نموده ولي افراد بي انگيزه اهداف پايين و پست تري را انتخاب مي نمايند.
هدف گذاري والاتر به افراد با انگيزه نياز دارد به همين منظور توصيه مي شود در افزايش روحيه و انگيزه كاركنان تلاش بيشتري گردد.
رابطه بين هدف و برنامه ريزي |
بين هدف گذاري و برنامه ريزي ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. برنامه بدون هدف اثر بخشي نداشته و هدف بدون برنامه ، خيال و رويايي بيش نيست . هدف گذاري جزء لاينفك برنامه ريزي است و برنامه ريزي فرايندي است كه چگونگي حركت از وضع موجود به وضع مطلوب ( هدف ) را مشخص مي نمايد. برنامه ريزي خود هدف نيست بلكه وسيله و ابزاري براي تحق اهداف است . براي موفقيت و بهبود فردي و سازماني ، هدف گذاري خوب شرط لازم و برنامه ريزي مناسب شرط كافي است .
رابطه بين هدف و ارزيابي عملكرد |
نظارت و ارزيابيهاي زيادي در سازمانها و واحدها انجام مي شود كه اگر معطوف به هدف نباشد اتلاف منابع خواهد بود . هدفها هستند كه به ارزيابي معني و جهت مي بخشند . بدون هدف گذاري ارزيابي مقدور نيست ، زيرا هدف ارزيابي ميزان تحقق اهداف است اگر اهداف معين و مشخص نباشند ارزيابي امكان پذير نخواهد بود. ارزيابي عملكرد فرايندي است كه نتايج را با اهداف مورد مقايسه قرار داده و فاصله را معين مي كند. شاخص ها و معيارهاي ارزيابي عملكرد بايد براساس اهداف پيش بيني شده تدوين گردند.
توصيه هاي لازم براي هدف گذاري مناسب |
با توجه به مطالب مطرح شده با ضرورت ، محاسن، ويژگيها و فرآيند هدف گذاري آشنا شديد براي افزايش مهارت هدف گذاري به نكات ذيل توجه نمائيد.
- مهارت لازم براي هدفگذاري را در خود تقويت نمائيد.
- ليست كليه هدفهايي كه بايد به آنها برسيد را تهيه نمائيد.
- با توجه به اينكه تحقق اهداف به صورت همزمان ميسر نيست اهداف ليست شده را براساس اهميت و ضرورت اولويت بندي نماييد.
- اولويت هاي مشخص شده را رعايت نمائيد يعني ابتدا ازهدفي شروع كنيد كه اولويتش از همه بيشتر است .
- اهداف را حتما بر روي كاغذ مكتوب نمائيد .
انگيزه هاي لازم براي تحقق اهداف را فراهم كنيد.
- در صورت بزرگ بودن اهداف آنهارا به اهداف كوچكتر تقسيم كنيد.
- ليستي از اقدامات قابل انجام براي تحقق هر يك از اهدافتان را تهيه و تنظيم نمائيد.
- هفته خود را با ليست كردن كارها و امور اساسي آغاز كنيد. ( استفاده از فرم تعيين اهداف هفتگي )
- هر روز صبح شش مورد از مهمترين كارهايي كه بايد در طول روز به انجام برسانيد را براساس اولويت مشخص كنيد. ( استفاده از فرم تعيين اهداف روزانه )
به خاطرداشته باشيد كه هدف گذاري بسيار مهم است ، زندگي كنوني شما مرهون هدفهايي است كه قبلا بصورت آگاهانه يا ناآگاهانه انتخاب كرده ايد و آينده شما بستگي به هدفهايي دارد كه هم اكنون انتخاب مي كنيد. |
مديريت استرا تژيك منابع انساني (راهنماي عمل) 5486
سيزده اشتباه مهلك مديران و طريقه اجتناب از آنها5487
استراتژي اثربخش5488
هيچ چيز نمي تواند ناراحتم كند، آره هيچ چيز5492
چگونه چون يك مدير عالي بينديشيم5490
تحول در فرهنگ ديجيتالي فردا 5489
مديران كهنه كار5493
از خوب به عالي 5494
جهاني شدن؛ بخت با شجاعان يار است5495
پنجمين فرمان خلق سازمان يادگيرنده5497
مستند سازي تجربيات مديران از ديدگاه مديريت دانش5499
انگيزش و تشويق 5509
وقت چيست و چگونه تلف مي شود؟ 5510
بنيانگذار روش lss كد 5511
ناجی شرکت نیسان 5504
سرپرستی سازمان 5505
راهنمای تدوین راهبرد ملی فناوری اطلاعات 5507
دستور خط فارسي5512
كتاب صوتي مدير يك دقيقه اي بخش اول5533
كتاب صوتي مدير يك دقيقه اي بخش دوم5534
كتاب صوتي مدير يك دقيقه اي بخش سوم5535
كتاب صوتي مدير يك دقيقه اي بخش چهارم5536
كتاب صوتي مدير يك دقيقه اي بخش پنجم5537
كتاب صوتي راز 5538
روش APA كد5516
هفت عادت مردان موثر 5517
راهكارهاي باباي دارا 5518
مديريت استراتژيك 5519
مديريت استراتژيك منابع انساني 5520
مباني مديريت صنعتي 5521
اصول بازاريابي 5522
مباني مديريت رفتار سازماني 5526
اصول مديريت 5527
روش نگارش مقاله علمي پژوهشي 5529
كسب و كار به روش بيل گيتز 5530
مديريت نگرش 5531
‘Best Practices' in Business Incubation